Week 2 - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Gertjan Wessels - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Gertjan Wessels - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

19 Januari 2014 | Guatemala, Guatemala-stad

Tweede week Guatemala
Vandaag is het zaterdag 19 januari en is het alweer 16 dagen geleden dat we het vliegtuig namen en ons avontuur begon. Deze week bestond uit onze eerste echte werkweek. Het was een week met overdag 25+ temperaturen, veel zon(nebrandcreme) en weer een boel bonen. Het begint steeds normaler te worden maar als ik hier om heen kijk zie ik overal vulkanen, bergen, vrolijk gekleurde geklede mensen en prachtige landschapsviews. Het is hier prachtig!!

Fundabiem
Afgelopen dinsdag zijn we voor het eerst naar Fundabiem geweest, wat een centrum is waar diverse therapieën aan geestelijke en lichamelijke gehandicapten worden aangeboden. Wij hebben gekeken, geobserveerd en een beetje geholpen in de educatieklas en op de spraakafdeling, dit zijn de twee afdelingen waar wij de komende maanden op dinsdag zullen werken. Op de spraakafdeling komen vooral kinderen die nog niet (goed) kunnen praten, door middel van plaatjes, vormpjes en andere technieken wordt geprobeerd om het praten te stimuleren. Afgelopen dinsdag kwam er bijvoorbeeld een meisje van vier jaar binnen die nog helemaal niet kon praten. Naar de educatieafdeling komen kinderen die behoefte hebben aan speciaalonderwijs, tijdens deze (maar) 30 minuten wordt geprobeerd om kinderen te helpen in hun ontwikkeling, door bijvoorbeeld kleuren en getallen aan te leren.

Matigol
Afgelopen woensdag, donderdag en vrijdag waren onze eerste dagen als sportdocent op het schoolcomplex van Rudalph Walter. Doordat de grote vakantie (2,5 maand) pas net voorbij is en de echte lessen, waaronder onze sportlessen, pas volgende week beginnen bestond de week vooral uit kennismaken met de kinderen. En dat kennismaken is ook goed en snel gelukt, de kinderen (van 3 tot 16) zijn erg aanhankelijk en willen maar al te graag ons handje vasthouden, op schoot zitten of met ons stoeien. Doordat het hoofdzakelijk weeskinderen zijn trekken ze erg snel naar ons toe, normaal gesproken zou je niet verwachten dat een meisje van 6 heel graag bij een vreemde op schoot wil zitten. We hebben met de kinderen wat sportspelletjes gedaan en gelukkig in een week zonder echte lessen de situatie van de kinderen kunnen ervaren. Ik heb ook ervaren dat 180 kindjes best vermoeiend kan zijn, er is altijd wel (minstens) 1 die even de aandacht wil. Inmiddels hebben we alle gekochte sportartikelen naar de school kunnen brengen en is het mooi om te zien dat nu veel meer kinderen tegelijkertijd met een bal kunnen spelen. In maart gaan we de educatieve tasjes doneren aan een school waarmee een samenwerking is opgestart. Met deze tasjes ondersteunen wij kinderen die anders geen geld hebben om (verplichte) schoolbenodigdheden te kopen.

Spaanse taal
Vanaf deze week hebben we alleen op dinsdagavond twee uur Spaanse les. Het bljft voorlopig nog erg lastig om gesprekken te voeren in Spaans. Wel vergroot ik dagelijks mijn woordenschat en kan ik al simpele zinnetjes maken. Doordat de kinderen en eigenlijk alle lokale Guatemalteken geen Engels spreken is het soms lastig om bepaalde dingen uit te leggen, vooral de kleintjes kijken me soms vreemd aan als ze merken dat ik ze niet begrijp.

Gastfamilie
Inmiddels zijn we redelijk ingeburgerd bij onze gastfamilie en kunnen we het prima met hun vinden. Het zijn lieve mensen die maar al te graag in actie komen als we een vraag of opmerking hebben. Het eten blijft nog wel echt wennen, al die vele bonen, eieren en maistortilla's ben ik niet zo gewend. De klein Antoni van 2 jaar is een schatje wil altijd graag met ons spelen.

Guatemala vs Nederland
- De bussen of busjes rijden allemaal volgens een vaste route maar je kan overal langs de route in- en uitstappen, er zijn namelijk geen bushaltes.Ook heeft elke bus een hulpje die uit het raam schreewt waar de bus naar toe gaat en tijdens het rijden op het dak eventuele bagage vastmaakt of eraf haalt.
- Elke beetje winkel heeft minstens 1 beveiliger met shotgun of snel vurend wapen voor de deur staan. Hoewel wij (gelukkig)nog niks schokkends of engs meegemaakt hebben schijnen deze gewapende beveiligers hier toch nodig te zijn.

Marathon – nog minder dan drie maanden
Aangezien ik op 13 april de marathon van Rotterdam wil uitlopen, het liefst binnen 4 uur, probeer ik ook hier mijn hardloopschema zo goed mogelijk aan te houden. Het is lastig om de voorgeschreven kilometers in combinatie met de aanbevolen snelheden te volbrengen, wat komt door de hoogte (2200 meter) en de heuvels. Maar ik doe mijn best en zie al uit naar Rotterdam!!

Onze groepsweblog: http://guatemala-matigol.reismee.nl/

• 19 Januari 2014 - 09:00

Gerard W.:

Hoi Gertjan,
    Mooi verhaal! Jullie doen prachtig werk voor de kinderen en het onderwijs. Het zal met de communicatie wel lastig zijn. Succes verder en veel plezier!
    Groeten van ons drieën.

• 19 Januari 2014 - 11:42

Nick:

Leuk weer wat van je te lezen Gertje! Klinkt alsof je 't wel naar je zin hebt daar ;) Interessant om te lezen hoe anders het in dat deel van de wereld is met bijvoorbeeld het openbaar vervoer en die beveiligers voor de winkels.
    Ik was al benieuwd hoe 't ging met je hardloopschema, maar je bent er nog zo goed mogelijk mee bezig lees ik. En wat een heerlijk weer erbij ... jaloers! Veel plezier gewenst met het leren van de taal en het helpen van die kinderen daar, goed bezig jong!
    Buena suerte!

• 20 Januari 2014 - 12:43

Bas Grevelink:

Gaaf Gertjan! Mooi om te lezen en Respect voor je trainingen!! Asta la Vista ;) .