Eerste week Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Gertjan Wessels - WaarBenJij.nu Eerste week Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Gertjan Wessels - WaarBenJij.nu

Eerste week Guatemala

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

12 Januari 2014 | Guatemala, Guatemala-stad

Vorige week vrijdag 3 januari vertrokken we vanuit Nederland en vlogen we via Panama, waar we onverwacht een dagje langer bleven, naar Guatemala. Nu ik dit schrijf is het 12 januari en hebben we onze eerste aardbeving meegemaakt, kennisgemaakt met onze collega’s, 20 uur Spaanse les gevolgd en onze eerst vulkaan beklommen.

Spaanse les
Van maandag tot vrijdag hebben wij alle vier van 13.00 tot 18.00 uur Spaanse les gehad van een prive docent. Mijn docent sprak gelukkig ook goed engels, wat toch wel erg fijn is bij het vertalen. Ook nu blijkt weer dat ik geen talenwonder ben en dat ik nog veel moeten oefenen. Aan het begin van deze week kwam ik niet verder dan si, mucho en manzana(apple). Na 20 uur les ben ik toch gelukkig een stuk verder gekomen, maar ik moet nog veel gaan oefenen en werkwoorden leren.

Gastfamilie
Anne en ik verblijven samen bij een gastfamilie, wat ook echt een familie is.Het hoofd van de familie is onze oma die eigenlijk vooral in de keuken staat. Ook woont haar dochter en zoon samen met onze amigo Antoni van twee jaar hier in huis.
We eten hier bijna drie keer per dag warm en de basis van bijna elke maaltijd bestaat uit ei en/of zwarte bonen en rijst. Beiden hebben we een eigen kamer met een bed, kast en stoel.

Komende weken
De maandag zal voornamelijk bestaan uit het voorbereiden op kantoor van de (sport)activiteiten die in de rest van de week plaatsvinden. Op dinsdag gaan we naar Fuenda Bien, waar we activiteiten gaan organiseren voor gehandicapten. Het betreft een groep licht verstandelijk gehandicapten van rond de 15 tot 18 jaar. Woensdag, donderdag en vrijdag zullen bestaan uit het geven van sportlessen bij Matigol. De weekenden zullen (hopelijk) bestaan uit veel mooie tripjes naar de prachtige natuurgebieden hier.

Matigol: We zullen de komende drie maanden 3 a 4 dagen in de week werkzaam zijn bij Matigol. Matigol is een project waar sportactiviteiten georganiseerd worden voor kinderen vanaf 7 tot ongeveer 18 jaar. Het project wordt uitgevoerd op een soort van campus. Het betreft een berg waarop een heleboel huizen zijn geplaatst die bewoond worden door kinderen. De kinderen verblijven veelal permanent op de campus om zo toch onderwijs te kunnen volgen. Het zijn kinderen die wees zijn geworden of door andere reden geen onderwijs kunnen volgen. Voor deze kinderen gaan wij tijdens schooltijd sportactiviteiten organiseren. Het donatiegeld wat wij hebben opgehaald wordt deels besteed aan lesmateriaal in een tasje om zo kinderen de mogelijkheid te geven om onderwijs te kunnen volgen en deels besteed aan sportmateriaal. Afgelopen week hebben we een sportwinkel bezocht en daar onder andere tafeltennismateriaal en diverse ballen en ander sportmateriaal gekocht.

Zaterdag 12 januari
Onze eerste weekenddag hebben we meteen goed gevuld met twee mooie activiteiten. S’morgens vroeg zijn we opgepikt door onze gids en gingen we met de auto naar Laguna Chikabal. Aan de voet van de berg moesten we overstappen op een pick-up die ons verder naar boven kon brengen. Na een erg hobbelige en zeer steile weg kwamen aan op het punt waarop Martina en ik de vulkaan verder gingen beklimmen. Na een klim van ongeveer 45 minuten kwamen we boven aan bij het uitzichtpunt op 2900 meter hoogte, met erg mooi uitzicht op de andere bergen en vulkanen. Vanaf daar zijn we naar beneden gegaan om rond het heilige meer van de Maya’s te wandelen. Langs het meer kwamen we langs een heel aantal Maya-altaars waar bijvoorbeeld wordt gebeden voor een goede oogst. Het was heel bijzonder om langs enkele Maya- en christelijke ceremonies te lopen . De gebeden en het gezang aan het meer tussen de bomen in het oerwoud creëerde een magische sfeer. Vervolgens zijn we weer omhoog gelopen en om daarna weer af te dalen naar de auto en zijn we naar Fuento Gorgina gereden. Fuento Gorgin bestaat uit enkele warm waterbaden midden in het bos die verwarmd worden door de vulkaan. De erg mooie omgeving en het erg warme water zorgde voor een mooi plaatje.

Guatemala vs Nederland (elke week nieuwe feitjes)
- De huizen hebben geen verwarming, de temperatuur binnenshuis is daarom afhankelijk van het weer buiten. Wat betekent dat het soms s’morgens best koud is en smiddags soms juist weer warm.
- Het water voor de douche wordt elektrisch verwarmd. Wanneer er iemand gaat douchen dimmen de lichten in huis.

Bekijk ook de foto’s!!

• 12 Januari 2014 - 16:44

Simon En Eline Van Der Woude:

Leuk om wat meer te lezen over wat je daar gaat doen! Het klinkt heel gaaf! Geniet ervan! Groetjes!

• 14 Januari 2014 - 16:26

Jan Ringenier:

Leuk om nu ook op de hoogte te blijven van jou (hopelijk veel) wel en (hopelijk weinig) wee in Guatemala. Wat mij in je eerste bijdrage zal bijblijven, is dat je al bijna net zoveel woorden Spaans als Nederlands spreekt!
    Veel plezier, succes en sterkte bij alles!